Saturday, September 6, 2008

MUBAHALAH OH MUBAHALAH !!..


Kepada rakan pembaca yang dihormati sekalian..
Sekarang isu mubahalah bukan masalah sebab mubahalah skopnya lebih besar dan meluas berbanding kes lian.RPK merujuk hadis fitnah zina ke atas Aishah, hadis itu tak de kena mengena langsung. .Mubahalah Cuma ada 1 kes je,iaitu Nabi Muhammad dan Ahl Baitnya vs Kristian Najran.

Kalau kita buka tafsir ayat Ali Imran: 61 itu, kita akan faham yang Nabi Mohd saw yang mulakan menuduh Kristian Najran sesat. Jadi bila kita kata pendakwa tak boleh mubahalah kerana tak ikut sistem jadi ini sudah bertentangan dgn rujukan tafsiran tadi. Kita pun kata Nabi yang mulakan kata si Najran sesat. Jadi proses apa yang kita maksudkan ini? Mubahalah bukan prosiding mahkamah macam lian. Lian utk suami isteri dan anwar bukan suami maupun isteri kepada si saiful.

Anwar pulak asyik kata tak percaya kpd polis dan mahkamah jadi apa point dia nak ikut mahkamah lagi. Dia kata akan bersumpah jika hakim itu adil, kalau dah adil buat apa mubahalah. Kan tak konsisiten cakap dia?! kita kata dia nak ikut syarak, kalau ikut syarak buat apa tolak Negara Islam? Berkawan dengan Wolfowitz pulak tu.

Mubahalah bukan dlm bidang kuasa UMNO walaupun UMNO yang suruh.Kalau UMNO suruh solat @ isytihar Hari Raya, kita taknak solat dan beraya? Kan tak kena. Kalau dia nak harapkan pembelaan mahkamah syariah yang bidang kuasanya termaktub bawah perlembagaan Malaysia yang tak Islam ni, pun tak kena cara jugak.

Macam mana sumpah saiful tak boleh dipakai? Tok Guru pun dan Ust Harun Din pun kata boleh pakai. Boleh kita terangkan? Kalau kita nak pandang dari sudut mahkamah kita kena faham balik yang masa Nabi Muhammad saaw bermubahalah dengan Kristian kafir tu tak pakai mana-mana prosiding mahkamah pun.Malah sejarawan tak tau apa yang Nabi saaw cakapkan masa mubahalah tu, yang pastinya Nabi buat mubahalah.

Mubahalah inikan salah satu bentuk doa yang kita tak harap apa-apa pada manusia selain pertolongan Tuhan. Kalau hakim dah memang kena beli dengan BN dan konco-konconya, bukankah kesaksian Tuhan lebih kita perlukan? Mahkamah tipu kita pun yang penting Tuhan tahu kita betul. Si saiful akan dilaknat jika dia berbohong, akan dilaknat juga jika dia merelakan bukan mubahalahnya. Anwar pun akan dilaknat jika betul yang hakikatnya dia meliwat saiful tambah laknat rakyat Malaysia yg percayakan dia.

Saiful sudah ceritakan versi dia, anwar kata tak.Jadi mubahalahlah jalannya.Usaha lain buat juga,mahkamah sbg kuatkuasa manusia.Rakyat akan hilang ragu sementara tunggu proses mahkamah yg tak habis-habis. Bila anwar tunjuk kesungguhannya kan org nampak betul dia tak bersalah dan ikhlas. Kerjaya politiknya selamat, dia pun selamat, Negara pun selamat.
Kalau syarat-syarat mubahalah itu tak de kat si saiful dan saiful tak layak, dia dah bersumpah pun dan sedia dilaknat oleh Tuhan tanpa perlu tunggu proses mahkamah dan anwar sudah pastilah dengan menafikan penglibatan liwatnya itu menepati syarat-syarat mubahalah.Orang soleh dengan orang soleh nak bermubahalah ke? Bukan kita nak buktikan siapa yang soleh dan siapa yang tidak?

Tolak ukur keikhlasan, kebenaran, kesolehan anwar dan saiful dipandang pada isu sumpah laknat inilah. Kerana salah seorangnya pasti betul dan juga salah.Kalau kita kata mubahalah itu "Kalau sekalipun mubahalah tu tk terbatal ia tetap tk blh di pakai sbb die tk ikut undang"..mungkin mahkamah tak terima tapi apa bukti kita yang Allah tak dengar tentang sumpah si saiful ataupun si anwar. Saya tak berniat nak buruk-burukkan anwar lagi, walaupun dia kutuk Imam Khomaini saya taknak diskriminasi, cuma anwar kena berani tampil menafikan sumpah si saiful.Kalimah "saya boleh bersumpah" tak payah dilaung-laungkan.Buat terus.
Untuk penutup mari kita selak Al-Quran buka surah Al-Waqiah.Kita tengok Allah bersumpah ke tak dalam surah tu dan Allah bersumpah "atas" apa.

Moga Allah selamatkan kita dari bisikan syaitan yang melalaikan.

No comments: