Tuesday, May 13, 2008

fikir-fikirkan..


Malam semalam aku dapat maklumat shahih dari seorang kawan aku tentang seorang wakil rakyat ni, nak kata pemikiran dia matang aku tak tau lah, nak kata pemikiran dia tak matang pun aku tak tau nak kata apa.

Macam ni, malam tadi kawan aku tu sms-sms la dengan si wakil rakyat tu, kawan aku nak ajak dia muzakarah, alih-alih tak semena-mena si wakil rakyat tu kata kawan aku ni sensitif mat labu pulak. Hubungan kawan aku dengan si wakil rakyat tu boleh dikatakan rapat gak la mana taknya dulu mereka ni satu usrah kat satu kawasan area kl ni.

Kawan aku terkilan la pasal isu babi ni, sebab kawan aku ni dok kat area yang dimaksudkan oleh MB Selangor. Camni lah, kawan aku asalnya nak curahkan kekesalan dia kat pemimpin-pemimpin yang korup ni, ye lah patutnya bila kawan kita jadi wakil rakyat kita mesti ingat dia akan dengar luahan kita bila-bila kita memerlukan, lagipun dia kenal kita. Kawan aku faham yang bila dia jadi wakil rakyat dia sibuk tapi tak bermakna bila dia sibuk dia perlu untuk bersikap tak enak pada seorang rakyat yang mahukan penjelasan jelas tentang sesuatu perkara tu.

Kawan aku tu ajak la si wakil rakyat tu fikir kalau benar duit RM100juta tu dari pelabur bukan dari duit kerajaan negeri tak mengapa. Tapi cuba kita fikir secara kritis, bila duit tu duit pelabur maknanya ia lebih bahaya sifatnya? mengapa? sebab pelabur mesti mahu pulangan pada setiap pelaburan mereka, mereka tidak bodoh untuk membiarkan keuntungan dan pelaburan mereka statik setakat itu sahaja, mereka mesti mesti mahukan percambahan keuntungan pada pelaburan mereka kerana bukan sedikit yang mereka laburkan, sekali lagi aku ingatkan bukan sedikit yang mereka laburkan.

Lagi satu menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang bahan makanan kita di Malaysia ni dah terlalu banyak dicemari dengan bahan-bahan yang asalnya daripada babi. Tak kan kita nak tambah kebarangkalian makanan kita bertambah-tambah banyak dicampur denagn bahan-bahan yang asalnya daripada babi?

Ada tak Adun Sepang keluarkan apa-apa statement yang sokong projek "B" ni? Jawapannya tiada. Kalau ada sila beritahu pada aku. Malah kalau nak pertikai soal kebenaran kecanggihan projek ni lagi banyak yang kita perlu persoalkan sebenarnya.

Actually isu yang paling besar adalah kita dah ajar orang-orang cina ni bersikap mua. tau mua? yelah bagi betis nak peha la katakan. Kawan aku tu bukan nak ajak pada perkauman, tapi soalnya jangan sampai nak jaga hati orang cina sampai korban ummat islam melayu. Hari ini kita consider isu babi, esok lusa entah apa pula nak kena consider, akhirnya maruah islam dikorbankan secara berdikit-dikit tanpa kita sedari.

Akhir kata si wakil rakyat ni boleh tanya kawan aku tu dari usrah mana pula, bukan nak fikir apa benar atau salah keluhan kawan aku tu. Apa punya wakil rakyat la macam ni.

1 comment:

Hasbullah Pit said...

Aku lak pernah terbaca duit tu dari UN