Sunday, May 11, 2008

Kerikil Hidup : Satu permulaan..




Ini catatan orang yang dirinya penuh dengan lumuran dosa. Setiap hari dirinya tak lepas dari bisikan syaitan yang selalu ingin membawanya melupakan siapakah Tuhan yang menciptakannya. Saban malam dirinya cuba untuk menangis atas dosa-dosa yang dilakukannya setiap hari. Saban hari dirinya tak luput dari tergoda dengan nafsu yang buruk. Dirinya selalu ingin mencuba menghindarinya,tetapi...


Inilah aku Razlan, ibuku seorang surirumah sepenuh masa, adik-adik pula bersekolah rendah semuanya, bapa aku pula seorang buruh binaan suatu waktu dahulu, akibat kemerosotan ekonomi pada tahun 1997 bapa aku telah dibuang kerja. Waktu itu aku, ibu, dan adik-adik hanya kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Suatu hari, bapa aku mula hilang punca apabila mendapati barangan dapur dirumah kami telah mula kehabisan. Bapa aku waktu itu selalu pulang lewat, aku sendiri tidak tahu ke mana bapaku pergi waktu itu.


Pada suatu pagi aku mendapati bapa aku pulang dengan membawa barangan dapur untuk ibuku. Aku dan ibuku hairan bagaimana bapa mendapat wang untuk membeli barangan dapur sedangkan menurut ibu bapaku telah kehabisan wang sehingga untuk membeli mancis pun tak punya wang.


Tak mengapalah, aku ingin meninggalkan sejenak perihal keluargaku. Aku bersekolah di tingkatan 3 waktu itu, aku di sekolah tak punya ramai teman, teman-teman semuanya boleh dibilang dengan jari. Yang aku pasti guru-guruku selalu ambil berat padaku, kata mereka aku ada potensi besar untuk berjaya di masa mendatang. Pada aku, aku tak perlu ambil pusing perihal masa depanku, masakan aku perlu memikirkan masa depanku sedang keluarga aku tak cukup makan dan minum. Pada aku, aku perlu berkerja untuk membantu bapaku dan ibuku.


Ya, aku perlu berkerja untuk membantu mereka, aku perlu lakukan itu. Kerja!

No comments: