Friday, May 23, 2008

Pak Lah kata : "hang terima ja la keputusan,jangan dok bising-bising"

Di TOKYO 23 Mei 2008 Pak Lah nasihatkan agar semua rakyat Malaysia terutama penduduk Johor terima jer la... keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) yang memutuskan Pulau Batu Putih tu milik Singapura bukan Malaysia.

Pak Lah cakap dia sedih dengan keputusan tersebut tapi terima jer la... kerana ia dibuat melalui persefahaman bersama Malaysia ngan Singapura selepas kedua-dua negara sepakat nak bawa pertikaian tersebut ke ICJ pada tahun 1993 dulu.

Bagaimanapun, Pak Lah kata dia dapat melihat situasi menang-menang dalam keputusan tersebut kerana Malaysia diberi kedaulatan ke atas Middle Rocks sementara South Ledge pula tertakluk kepada wilayah perairan di mana ia terletak kononnya.

"Menang pun tak menang semua, kalah pun tak kalah semua. Itulah keadilannya. Saya tahu rakyat Malaysia terutamanya penduduk Johor akan ada yang emosional mengenai keputusan ini. Kita perlu ingat bahawa keputusan ini dibuat secara aman dan adil. Keadilan itu mestilah diakui’’ kata si Pak Lah.

Sehubungan dengan itu, Pak Lah nak satu langkah segera diambil untuk memastikan kedudukan sempadan South Ledge tu.

Pak Lah kata, beliau yakin South Ledge tu adalah milik Malaysia.
Dalam pada itu, Pak Lah kata yang dia akan menghadap Sultan Johor Sultan Iskandar Sultan Ismail untuk memaklumkan mengenai keputusan tersebut.

"Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim juga akan menghadap sultan dan akan memberi penerangan kepada rakyat terutamanya penduduk di Johor selepas ini'' kata "si Lembik" ni.

Pak Lah kata pertemuan dengan pemimpin Singapura mengenai keputusan itu tidak perlu.

Dah la makna keadilan pun tak tahu, ade ker keadilan tu adalah situasi menang-menang? keadilan tu adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya berdasarkan kebenaran bukan menang-menang, tak percaya pi tanya Prof. Syed Naquib Al-Attas.

Nak tambah yang Pak Lah ni memang betul-betul "si lembik"; dia takut nak pi jumpa pemimpin Singapura konon-konon nak tunjuk dia ni hero la...Bermaruah konon.. Cait pooorahh..!

Mula-mula Pak Lah kata South Ledge tu tertakluk kepada wilayah perairan di mana ia terletak, selepas tu dia kata yang dia yakin South Ledge adalah milik Malaysia, wei naper hang tak pi tanya kat Hakim tu masa tu? Cakap pun tak serupa bikin. Ni la kata-kata "si lembik" yang tak der pendirian langsung. Lembik.... memanjang...

Dah la tu pasir pi jual kat Singapura, Wilayah Iskandar pi bagi warga negara Singapura uruskan, stesyen TV semua pi jual kat Singapura. Tak percaya pi tengok Media Prima hak milik siapa...
Inilah Pak Lah yang mencari al Ghazali tak jumpa-jumpa pastu nak jumpa Goh Chok Tong pun takut. Aper daaa, mana keris mu yang panjang tu Pak Lah woiii... Bila hang Lembik makin besarla Singapura gamaknyerr... :)

1 comment:

pedang.malam said...

Salam..

Dari petikan tulisan penarik beca bertajuk "Jangan Bangang!!"

Utusan Malaysia hari ini bangga sungguh melaporkan kenyataan bangang "Kuasa Singapura terhad - Nelayan kita kini bebas memasuki Middle Rocks selepas 22 tahun dihalang". Wahh, rupa-rupanya kuasa Singapura terhad di Middle Rocks dan South Ledge.
Di Pulau Batu Puteh? Malaysia ada kuasa?


Bangga sangat kuasa orang yang terhad. Kuasa sendiri yang sudah tidak ada, dia tidak peduli pun.

Orang kuatkan kuasa tentera dia sibuk nak menceceh fasal nelayan sudah boleh pergi tangkap ikan di sekitar Rocks dan South Ledge. Nak kata dia bangang, nanti dia marah pula. Kalau dah marah orang kata bangang, janganlah bercakap macam orang bangang.

Dia juga kata, keputusan ICJ juga sekali gus mengingatkan Singapura bahawa mereka kini tidak lagi boleh bertindak sewenang-wenangnya di Pulau Batu Putih dan kawasan perairannya kerana kedudukan pulau itu yang terlalu hampir dengan Middle Rocks menuntut republik itu supaya lebih berhati-hati.

Ini betul-betul macam cerita orang kalah bertumbuk. "Aku jerkah dia betul-betul. Terdiam dia". Memanglah orang tu diam. Hang tak cerita pulak sambil orang tu diam, dia bubuh muka hang dengan tujuh lapan biji penumbuk. Tu lah, kalau kata bangang dia marah.

Dia tak rasa malukah bila Singapura tergelak terguling-guling dengan kenyataan seperi itu.

Kepada sesiapa yang berkenaan, kalau nak redakan rasa tidak puas hati rakyat pun, janganlah buat kenyataan bangang. Surat khabar pula janganlah ambil kenyataan dari si bangang. Kalau tak ada yang tak bangang yang bercakap, lagi baik tulis berita batu jalan digilis lori.

Berita Harian hari ini pula melaporkan, Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) kelmarin yang memberi hak kedaulatan Pulau Batu Puteh kepada Singapura, tidak harus dipolitikkan oleh mana-mana pihak.

Semua pihak, katanya, juga diminta tidak menyalahkan sesiapa atas keputusan itu dan menerimanya dengan hati terbuka walaupun ia mengecewakan. Wahh! Kalau pihak dia yang gagal, jangan politikkan... Sambil itu, jangan tak baca "The Pulau Batu Puteh Case: A Strategic Disaster for Malaysia".

salawat